Varför denna kvinna-manuppdelning hela tiden?

Jag läser just nu en bok om personlig effektivitet. Boken riktar sig främst till människor i chefsposition och 90% av boken har ett mycket vettigt budskap. Tills man kommer till sidan 99. Suck.

Sidan 99 handlar om självdisiplin och hur man kan utveckla den. Allra sist på sidan har man den dåliga smaken att ge två exempel på hur man kan tänka. Ett exempel är för män där man föreslår att de ska öva på självdiciplinen genom att hålla hastighetsgränserna med bilen en hel dag.
Det andra tankeexemplet är för kvinnor och består i en liten klapp på huvudet och en försäkran om att självdiciplin inte är något farligt och inte ska förväxlas med det självplågeri som många stora starka män ägnar sig åt.

Tips 1 tilltalar min personlighet men jag är trött på att alltid placeras i det manliga facket. Varför envisas så många människor med att dela in i manligt och kvinnligt när planeten är befolkad av miljontals individer som samtliga har en helt egen bild av verkligheten.

I just det här exemplet hade det räckt med två helt vanliga tanketips (som resten av boken) utan denna tråkiga könsindelning som spär på inställningarna att män är våghalsar som bör dämpas och kvinnor är fegisar som behöver pushas.

Låt mig slippa det här i fortsättningen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback