Prestationer

Jag har en passion för prestationer. Det finns nog inget som kan fånga mitt intresse som en rejäl prestation. Helst ska jag ha utfört den själv men jag kan även imponeras av andras.

Slår man upp ordet prestation i Norstedts svenska ordbok finner man definitionen:
prestation - ngt (bra) som åstadkommits eller fullgjorts trots svårigheter e. d.

Jag fångas gärna av svåra utmaningar som ingen vettig människa skulle ge sig in på. Hade jag inte mina djur och lite mer pengar skulle jag vara på resande fot för jämnan i jakt på oövervinnerliga hinder. Jag fashineras av tanken på att pressa sig längt över alla gränser både fysiskt och psykiskt. När jag läste David Lagercranzs bok Himmel över Everest (som för övrigt är en mycket bra bok) fängslades jag fullkomligt och istället för att bli avskräckt lockades jag enormt av tanken på en bestigning.
Jag är medveten om att vägen från lockelse till utförande är oändlig och jag kanske aldrig söker upp just den utmaning själv men blev jag erbjuden den skulle jag inte tveka.
Dagen människor lever ett så förenklat liv att vi glömt hur mycket våran art faktiskt kan prestera.

Trots detta storhetsvansinne förringar jag inte de små vardagsprestationerna som utförs var och varannan sekund och aldrig trycks i bästsäljande böcker.
Dessa mirakel behöver inte heller vara av sportslig karaktär.
Enda kriteriet för en prestation i mina ögon är egentligen att man uppnått/klarat av någoting som vid första (och gärna andra) anblicken verkade helt omöjligt.

Jag lider just nu enorm brist på utmaningar och söker frentiskt efter något att rikta uppmärksamheten mot.
Nästa år tänker jag våga mig på klassikern men det är långt till dess och jag har abstinens...
Mitt huvud har redan ett näst intill oöverstigligt hinder i kemikursen jag läser men kroppen vill också prestera. Tävlingarna som är inplanerade i år är alla (utom en) sådana som jag sprungit tidigare och erbjuder inte den utmaning jag söker...
Har suttit och letat någonting omöjligt att ta mig an hela dagen men kammat noll... frustrerande... finns det ingen där ute som har något förslag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback