Jenny och gymmandet

ur träningsbloggen på funbeat:

Skrev ett liknande inlägg igår som försvann spårlöst på vägen till publicering. Får hoppas det inte händer igen för jag orkar inte skriva om det en tredje gång.

Ibland undrar jag om folk som jag borde tillåtas träna på gym. Om det inte finns någon glömd regel som säger att sådana som jag borde hålla sig till harmlös träning med den egna kroppen som redskap istället för att få härja fritt bland tusentals kilo vikter.

Jag ser framför mig hur jag kliver in på gymmet och tjejen i receptionen förskräckt tittar upp. Flackar med blicken innan hon snabbt jämför mitt ansikte med bilderna på förbjudna-besökare-listan. Hon kommer prata nervöst för att distrahera mig medan hon sakta trevar under disken efter knappen som sätter ihång larmet och ett decimetertjockt galler låser ingången för att hindra mig och andra hälsovådliga personer från att komma ens i närheten av träningsmaskinerna.

I verkligheten släpps jag utan problem in på varenda gym jag testat och det brukar se ut något som liknar det här:
Jenny smyger in bakom ryggen på Gustav i hopp om att ingen ska notera hennes närvaro. Anfall är bästa försvar och ett dolt anfall är ännu bättre. Hon riktar in sig på en maskin som någon just blivit klar med. Sätter sig tillrätta, spänner fast sig och vänder sig mot vikterna. Det är här galenskaperna börjar. Utan någon som helst verklighetsuppfattning sätter hon viktsprinten flera pinnhål längre ner än föregående person lyft. Åtskilliga kilo mer än vad som är realistiskt för en person av hennes ringa storlek att lyfta ens i sina vildaste fantasier.
Att hon sen knappt kan rubba vikterna vid ett provlyft är inget som stoppar henne. Lagt kort ligger! Vald vikt lyfts!
Så fortsätter hela den planerade gymtimmen. Målet är att alltid höja vikten efter föregående tränande och helst lyfta lite mer än medtränande, nästan dubbelt så tunga, Gustav som har många år av träning i bagaget.
Att Jenny sen knappt kan röra sig dagen efter och måste vila sönder resten av veckans träning också är priset hon är beredd att betala för en timmes egokick.

Jag vet att jag inte är ensam om denna prestationshysteri. Det måste finnas fler där ute som utan en tanke på den egna hälsan gör allt för att vara bättre än andra. Se bara till att hålla er borta från just mitt gym just de tider jag spenderar där. Min träning är tillräckligt påfrestande ändå, utan konkurrens om toppvikterna....

Haha... tror ni inte någon illvillig jäkel försökte radera mitt inlägg igen. Med tji fick du.. jag hade ctrl+c:at allt och behövde inte skriva om det en tredje gång :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback