Obduktionsutlåtande

idag kom den efterlängtade rapporten från Theas obduktion. Läsningen var allt annat än trevlig... Vad sägs om:
"...ljusgula fibrösa beläggningar på bukhinna, brösthinna, mjälte, lever, lunga samt flera utsidor av bland annat tarmkanalen..."
Man kan må illa för mindre. Något gott(?) förde iaf Theas död med sig. Min kattflock har fått en diagnos. Felin infektiös peritonit, FIP. Tyvärr är den diagnosen inte den allra ljusaste. Jag har pluggat på om FIP hela dagen och om jag förstått allting rätt kan man sammanfatta det så här:

Coronavirus är ett vanligt förekommande virus hos svenska katter. Viruset kan orsaka diarré men ofta blir katten inte sjuk utan viruset försvinner efter ett tag. Har man otur (som mina katter haft 4 gånger nu) muterar viruset och katten utvecklar torr eller våt FIP som är en obotlig sjukdom med dödlig utgång.
Virus och nu Winky utvecklade den torra varianten som leder till döden inom veckor eller månader.  De flesta inre organ skadas och om katten inte dör av detta utvecklas senare sjukdomen vidare till våt FIP (som på Pi och Thea). Våt FIP orsakar vätska att rinna ut i kroppshålor och katten dör inom några dagar.
Det finns inga kliniskt bevisade läkemedel mot FIP och vaccination är mycket osäkert.
Yngre katter insjuknar oftare. Liksom katter i stora grupper och katter som har genetisk känslighet mot FIP.

KUL! Verkligen helt underbart. MIna katter har ett smittsamt virus som sprids om och om igen. Så fort en katt blir frisk smittas den på nytt av en annan. När som helst kan viruset mutera och så är den katten bortom all räddning...
Det enda jag kan göra nu är vara hysteriskt pedantisk med kattlådorna och skura skura skura... Viruset dör tydligen av vanligt skurmedel vilket får mig att vilja köra upp skurborstar i varenda smittsam öppning på kissarna :P
Winky är alltså dödsdömd. Det finns ett läkemedel som i en inte så vetenskaplig studie räddat livet på 4 av 12 katter. Tyvärr går det inte att få tag på i Sverige... så klart...
Det finns en till lösning också. Att jag samlar ihop 36 000:- och tar prover på alla katter en gång i veckan i en månad. Då får jag veta vilka som är smitthärdar och vilka som inte är det. Utefter det ska katterna sorteras i grupper skilda från varandra och för 9000:- provtas varannan månad i upp till ett år.
Det scenariot är ju helt omöjligt. Varifrån ska alla pengar komma ifrån? Och var ska de olika separata grupperna bo?
Nej jag får snällt vänta och se... och skura givetvis.... och hoppas att döden skördat de katter den var ute efter för den här gången....

Tröstlöst!...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback